Standardy ochrony małoletnich w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Świerklanach
Standardy ochrony małoletnich w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Świerklanach określają najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, będących klientami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Świerklanach, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Słowniczek pojęć
Ilekroć w dalszej części jest mowa o :
Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Świerklanach;
Ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Świerklanach;
Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Ośrodku na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, umowy wolontariackiej, innych umów lub porozumień;
Dziecku, małoletnim – należy przez to rozumieć osobę do ukończenia 18 roku życia;
Standardach - należy przez to rozumieć Standardy ochrony małoletnich w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Świerklanach.
§ 1
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami Ośrodka, w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
Pracownicy mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw małoletnich, z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny, a także dostosowany do wieku małoletniego .
Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy.
Pracownicy mają obowiązek powstrzymywać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.
O ile to możliwe Pracownicy powinni unikać sytuacji, w których pozostawaliby „sam na sam” z dzieckiem.
Kontakt fizyczny pracownika z dzieckiem możliwy jest wyłącznie w sytuacji wynikającej z realizacji obowiązków służbowych oraz jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.
§ 2
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego.
Pracownicy powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z Pracownikiem, powinien on go wysłuchać, i w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.
W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego Pracownik ma obowiązek niezwłocznego poinformowania o tym fakcie Kierownika oraz Pracownika Koordynującego o którym mowa w § 7 ust.2, w formie ustnej, a także pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.
Przekazanie informacji powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym pracownik powziął podejrzenie lub informację. Jeżeli przekazanie informacji nastąpiłoby po godzinach pracy Ośrodka, pracownik dodatkowo powiadamia Policję o sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub o krzywdzeniu małoletniego.
Po przekazaniu informacji do bezpośredniego przełożonego Pracownika, osoba ta powinna w pierwszej kolejności ustalić czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury zapewniania dziecku ochrony na zasadach art. 12 a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, i w razie potwierdzenia tej sytuacji, podjąć przewidziane w tym przepisie działania. W razie ustalenia, że do krzywdzenia małoletniego może dochodzić w innych okolicznościach, Przełożony pracownika winien podjąć niezbędne, zgodne z prawem działania zapobiegawcze oraz ustalić jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.
Jeżeli zastosowano procedurę wynikająca z art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, zasadnym jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 k.p.c. lub złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa. Kierownik niezwłocznie kieruje taki wniosek do właściwych organów.
Obowiązki określone powyżej nie wpływają na obowiązek ewentualnego wszczęcia procedury „Niebiskiej Karty”.
§ 3
Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”
Obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” i wypełnienia formularza Niebieska Karta A spoczywa na wszystkich pracownikach socjalnych i asystencie rodziny Ośrodka.
W przypadku podjęcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpywać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy o których mowa powyżej mają obowiązek wypełnić formularz Niebieskiej Karty A niezwłocznie po powzięciu informacji o zaistnieniu ku temu przesłanek.
Wypełniając formularz Niebieskiej Karty A Pracownik stosuje zasady wynikające z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz rozporządzenia wykonawczego, w tym przekazuje osobie doznającej przemocy domowej formularz Niebieskiej Karty B
Po wypełnieniu formularza Niebieska Karta A Pracownik wszczynający procedurę Niebieskiej Karty ma obowiązek przekazać ten formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego lub jego Zastępcy w terminie 5 dni roboczych. Za dni robocze przyjmuje się dni pracy Ośrodka.
W sytuacji ujawnienia lub zgłoszenia zdarzenia zagrażającego dobru małoletniego skutkującego wszczęciem procedury „Niebieskie Karty” dokumentacja dotycząca sprawy sporządzana jest i przechowywana w ramach działań podejmowanych przez grupę diagnostyczno-pomocową.
§ 4
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów.
Standardy podlegają weryfikacji nie rzadziej niż raz na 2 lata pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności w oparciu o ankietę stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszych standardów.
Weryfikacja, o której mowa wyżej dokonywana jest przez Kierownika lub osobę przez niego wyznaczoną.
W wyniku weryfikacji, o której mowa wyżej sporządzany jest raport ewaluacyjny, w którym wskazane są ewentualne sugestie, propozycje zmian i kierunki aktualizacji Standardów.
§ 5
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie Pracowników do stosowania Standardów, zasady przygotowania tych Pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
Osobę odpowiedzialną za przygotowanie Pracowników do stosowania standardów wyznacza Kierownik.
W ramach przygotowania Pracowników do stosowania Standardów przeprowadzane jest zaznajamianie Pracowników z treścią tych standardów oraz z przepisami prawa obowiązującymi w przedmiotowym zakresie.
Każdy z Pracowników składa oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami i przepisami prawa stanowiący załącznik nr 2 do niniejszych standardów.
§ 6
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
Standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej Ośrodka oraz są wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie Ośrodka.
Niezależnie od publikacji Standardów w formie określonej powyżej, Pracownik realizujący usługi względem małoletniego przekazuje wersję zupełną Standardów rodzicom, opiekunom prawnym lub opiekunom faktycznym małoletniego a osoby te potwierdzają otrzymanie na piśmie potwierdzenie Standardów, zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszych standardów.
Małoletni, wobec których realizowane są usługi przez Pracowników otrzymują wersję skróconą Standardów, zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszych standardów.
Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego lub stan jego zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia Standardów, Pracownik może zaniechać ich doręczenia.
§ 7
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy Pracownicy.
Niezależnie od obowiązku określonego powyżej, Kierownik wyznacza Pracownika koordynującego przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i organizację pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego.
Pracownikiem, o którym mowa w pkt. 2 może być w szczególności pracownik OPS-u będący członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego czy też grup diagnostyczno-pomocowych.
§ 8
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
Rejestr przechowywany jest w siedzibie Ośrodka.
Osobą odpowiedzialną za prowadzenie i uzupełnianie rejestru jest Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego lub jego Zastępca.
§ 9
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego zostaje wszczęta procedura „Niebieskiej Karty”.
Plan wsparcia małoletniego oraz plan indywidualnej pomocy prowadzony jest przez pracownika socjalnego będącego członkiem grupy diagnostyczno-pomocowej.
W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość psycholog uczestniczy w jego realizacji.